Förpackningar & Återvinning
Vårt mål är att använda så lite förpackningar och emballage som möjligt och vår resa mot att bli ännu mer cirkulära och förnybara har redan börjat. Vi granskar allt ifrån våra etiketter och kvitton till kartonger och plastpåsar till produktförpackningar.
Kartonger
När vi packar i kartong försöker vi använda en så optimal storlek som möjligt till varorna för att undvika att transportera luft. Vi använder framförallt kartonger på större produkter som ex. en stolsryggsäck eller där det är något mer ömtåligt som skickas.
Plastpåsar
E-handelspåsar är det vi använder mest. Dessa är gjorda i polyetenplast som väger lite och tar mindre plats vid transport. Detta gör att en transport kan fyllas med fler varor än om varorna packats i kartonger. Alla e-handelspåsar är återvinningsbara och de mindre e-handelspåsar innehåller även 80% återvunnen råvara.
Våra påsar har en extra självhäftande täckremsa så om kunden ska returnera någon produkt går det utmärkt att använda samma påse igen. Vi brukar kalla våra påsar för Tur & Returpåsar.
I butiken säger de flesta kunder NEJ TACK till plastpåse vilket vi är väldigt nöjda över. Behöver kunden en påse så kan man köpa till vår populära shoppingkasse! Det är en större påse i polypropylen. Denna kasse används flitigt av våra kunder och vi ser den ofta dyka upp på både sociala medier och i verkliga livet. Många har den till stranden, affären, träningen, resan, förrådet mm. Kul att den används tycker vi!
Plastpåsarna i butiken, som de flesta kunder säger Nej tack till, väger ca en fjärdedel av en papperspåse och är betydligt mindre skrymmande. En pall med plastpåsar motsvarar ca fem pallar med papperspåsar. Dessa plastpåsar går också att använda flera gånger om.
Vanliga frågor & svar om förpackingar och återvinning
Varför tar Engelsons betalt för frakt och returer?
E-handel med fria frakter och returer har en negativ påverkan på miljön. Fri frakt och retur medför i många fall att kunder överbeställer varor för att sedan returnera dem. Vi vill att våra kunder ska tänka till i förväg och bara beställa det som de faktiskt vill ha och bara returnera varor när det är nödvändigt. Därför tar vi betalt för frakt och returer i syfte att motverka och reducera överbeställningar.
Varför skickar Engelsons ut papperskataloger?
För många av våra kunder är fortfarande katalogen viktig för att kunna hålla koll på vårt sortiment, veta när det kommer nyheter och göra beställningar. Tycker du att det är onödigt med papperskatalog? Hela katalogen finns digitalt, tillgänglig via vår hemsida. Kontakta i så fall vår kundtjänst och avregistrera dig från katalogutskick. Passa samtidigt på att registrera dig för vårt nyhetsbrev så missar du inte när det är katalogsläpp eller när vi fått in spännande nyheter!
Varför skickar Engelsons varor i onödigt stora emballage?
Vi försöker att så långt det är möjligt anpassa emballaget till storleken på varorna som är i det för att minimera storleken på paketen.
Varför har produkterna en plastförpackning?
Ett fåtal av våra produkter är förpackade när de säljs i butik. Det handlar t.ex. om underkläder och underställ som ofta säljs i flerpack och som är svåra att lägga upp på ett ordnat sätt på en butikshylla om de inte är förpackade. De produkter som säljs via postorder är förpackade i tunna påsar av polyeten. Detta är för att underlätta hanteringen på lagret. En förpackad produkt är lättare för våra medarbetare att plocka och packa samtidigt som den inte riskerar att bli smutsig eller dammig av hanteringen på lagret.
Varför dellevererar ni varor? Det är väl dåligt för miljön?
Vi är medvetna om att det inte är bra för miljön med delleveranser och försöker undvika det så gott det går genom planering och framförhållning i inköp. Ibland blir varor mer populära än vi räknat med och då ser vi att våra kunder uppskattar den service det innebär att bara behöva göra en beställning och få hem större delen av beställningen snabbt.